Forum Shaman  Naruto Strona Główna
  FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy  Galerie   Rejestracja   Profil  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  Zaloguj 

Programowanie

To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiekTen temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Forum Shaman Naruto Strona Główna -> Śmietnik
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Onizuka
Student akademii



Dołączył: 29 Maj 2007
Posty: 340
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: bierze się ból ??

PostWysłany: Wto 15:39, 02 Paź 2007 Temat postu: Programowanie

za przyzwoleniem Thiefa opiszę wam jak najprościej potrafię ogółem jak to wszystko się odbywa

zapewne dla większości programowanie wygląda narazie tak ... Programista pisze długi i bez sensowny ciąg literek znaczków a potem wręcz w mistyczny sposób raz ciach i mamy Edytor tekstu, Windows Xp, Sims 2 czy jakiegoś Gadu-Gadu ...
Powiem wprost nie tak to się odbywa ...

Tak więc większość programów jest stworzona do wykonywania określonych czynności
-notatnik do edytowania tekstu
-paint do malowania
-Winamp do odtwarzania muzyki
-i mógł bym tak wymieniać dłuuugo jednak chyba wszyscy narazie rozumiecie co piszę ??

Każdy z tych programów ma też inne funkcje np
-notatnik może też zapisywać pliki, drukować
-paint podobnie
-Winamp może układać playlisty do naszej muzyki

można by do każdego z nich wymieniać też dłuugo aż ułożyło by się nam to w takie drzewko
które pozwalało by nam niejako rozłożyć daną aplikację na części;

zastanawiasz się pewnie (lecz w to wątpię Very Happy) czy możemy podzielić program na te najdrobniejsze części odpowiedź brzmi oczywiście tak no i w przypadku Notatnika byliśmy blisko ..

czynność otwieranie pliku wydaje się nam bardzo prosta ... gdy wybierzemy otwórz plik wyskoczy nam okienko gdzie wybieramy lokalizację dokumentu który chcemy edytować program wówczas spyta nas czy chcemy zachować zmiany w edytowanym aktualnie dokumencie (o ile co kolwiek edytujemy)
gdy je zapiszemy w innym pliku lub odrzucimy, program przystąpi do odczytania zawartości żądanego przez nas dokumentu i wyświetli go na ekranie. Proste, prawda? Smile
Przedstawiona powyżej charakterystyka czynności otwierania pliku posiada kilka znaczących cech:
-określa dokładnie kolejne kroki wykonywane przez program
-wskazuje różne możliwe warianty sytuacji i dla każdego z nich przewiduje odpowiednią reakcję
Pozwalają one nazwać niniejszy opis algorytmem.

Algorytm to jednoznacznie określony sposób, w jaki program komputerowy realizuje jakąś elementarną czynność.

algorytm to prościej przypis albo instrukcja dla komputera co ma zrobić np jak kliknę myszką np LPM na formatuj C:/
albo gdy karzemy mu odtworzyć plik w formacie Mp3 i tak dalej ...

Z tego właśnie powodu wymyślanie algorytmów jest ważną częścią pracy twórcy programów, czyli programisty. Właśnie tą drogą koder określa sposób działania zachowanie pisanego programu.

to że program działa na podstawie skonstruowanych dla niech algorytmów przez programistów to wiemy..
poznaliśmy nawet przykład takiego algorytmu z pozoru jest on jasny i zrozumiały ... Ale tylko dla nas
głupi i ograniczony PC nie zrozumie tego on posługuje się swoim językiem (kodem maszynowym ale może o tym później)
możemy podpatrzeć sobie taki kod otwierając za pomocą notatnika dowolny plik EXE.
co zobaczymy ? ciąg bezsensownych z pozoru niezrozumiałych i losowych znaczków ... nie jest tak to właśnie jest kod maszynowy

Jak poradzić sobie z tym, zdawałoby się nierozwiązalnym, problemem? Jak radzą sobie wszyscy twórcy oprogramowania, skoro budując swoje programy muszą przecież rozmawiać z komputerem?
Ponieważ nie możemy peceta nauczyć naszego własnego języka i jednocześnie sami nie potrafimy porozumieć się z nim w jego "mowie" musimy zastosować rozwiązanie kompromisowe. Na początek uściślimy więc i przejrzyście zorganizujemy nasz opis algorytmów. W przypadku otwierania plików w Notatniku może to wyglądać na przykład tak:

Algorytm Plik -> Otwórz
Pokaż okno wyboru plików
Jeżeli użytkownik kliknął Anuluj, To Przerwij

Jeżeli poczyniono zmiany w aktualnym dokumencie, To
Wyświetl komunikat "Czy zachować zmiany w aktualnym dokumencie?" z przyciskami Tak, Nie, Anuluj
Sprawdź decyzję użytkownika
Decyzja Tak: wywołaj polecenie Plik -> Zapisz
Decyzja Anuluj: Przerwij

Odczytaj wybrany plik
Wyświetl zawartość pliku
Koniec Algorytmu

Jak widać, sprecyzowaliśmy tu kolejne kroki wykonywane przez program tak aby wiedział; co należy po kolei zrobić. Fragmenty zaczynające się od Jeżeli i Sprawdź pozwalają odpowiednio reagować na różne sytuacje takie jak zmiana decyzji użytkownika i wciśnięcie przycisku Anuluj.
Czy to wystarczy, by komputer wykonał to, co mu każemy? Otóż nie bardzo Chociaż wprowadziliśmy już nieco porządku nadal używamy języka naturalnego jedynie struktura zapisu jest bardziej ścisła. Notacja taka zwana pseudokodem przydaje się jednak bardzo do przedstawiania algorytmów w czytelnej postaci. Jest znacznie bardziej przejrzysta oraz wygodniejsza niż opis w formie zwykłych zdań które musiałyby być najczęściej wielokrotnie złożone i niezbyt poprawne gramatycznie

No dobrze, wygląda to całkiem nieźle, jednak nadal nie potrafimy się porozumieć z tym mało inteligentnym stworem, jakim jest nasz komputer. Wszystko dlatego, iż nie wie on, w jaki sposób przetworzyć nasz algorytm, napisany w powstałym ad hoc języku, do postaci zrozumiałych dla niego krzaczków, które widziałeś wcześniej.
Dla rozwiązania tego problemu stworzono sztuczne języki o dokładnie określonej składni i znaczeniu, które dzięki odpowiednim narzędziom mogą być zamieniane na kod binarny, czyli formę zrozumiałą dla komputera. Nazywamy je językami programowania i to właśnie one służą do tworzenia programów komputerowych

Język programowania to forma zapisu instrukcji dla komputera i programów komputerowych, pośrednia między językiem naturalnym a kodem maszynowym

Program zapisany w języku programowania jest, podobnie jak nasz algorytm w pseudokodzie, zwykłym tekstem. Podobieństwo tkwi również w fakcie, że sam taki tekst nie wystarczy, aby napisaną aplikację uruchomić – najpierw należy ją zamienić w plik wykonywalny (w systemie Windows są to pliki z rozszerzeniem EXE). Czynność ta jest dokonywana w dwóch etapach.
Podczas pierwszego, zwanego kompilacją, program nazywany kompilatorem zamienia instrukcje języka programowania (czyli kod źródłowy, który, jak już mówiliśmy, jest po prostu tekstem) w kod maszynowy (binarny). Zazwyczaj na każdy plik z kodem źródłowym (zwany modułem) przypada jeden plik z kodem maszynowym.

Kompilator – program zamieniający kod źródłowy, napisany w jednym z języków programowania, na kod maszynowy w postaci oddzielnych modułów.

Drugi etap to linkowanie (zwane też konsolidacją lub po prostu łączeniem). Jest to budowanie gotowego pliku EXE ze skompilowanych wcześniej modułów. Oprócz nich mogą tam zostać włączone także inne dane, np. ikony czy kursory. Czyni to program zwany linkerem.

Linker łączy skompilowane moduły kodu i inne pliki w jeden plik wykonywalny, czyli program (w przypadku Windows – plik EXE).

w taki oto sposób pokazałem wam jak to wszystko się odbywa ... oczywiście na temat każdego zagadnienia mógł bym się jeszcze bardziej rozpisać ale postarałem się wam to skrócić w miarę możliwie ..


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiekTen temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Forum Shaman Naruto Strona Główna -> Śmietnik Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1


Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB Š 2001, 2005 phpBB Group
Theme bLock created by JR9 for stylerbb.net
Regulamin