DarkWizard
Hokage
Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 16:05, 02 Paź 2007 Temat postu: Podstawy programowania(gry) |
|
[Krok za krokiem
Większość aplikacji została stworzona do realizacji jednego, konkretnego, choć obszernego zadania. Przykładowo, Notatnik potrafi edytować pliki tekstowe, Winamp – odtwarzać muzykę, a Paint tworzyć rysunki.
Możemy więc powiedzieć, że główną funkcją każdego z tych programów będzie odpowiednio edycja plików tekstowych, odtwarzanie muzyki czy tworzenie rysunków. Funkcję tę można jednak podzielić na mniejsze, bardziej szczegółowe. I tak Notatnik potrafi otwierać i zapisywać pliki, drukować je i wyszukiwać w nich tekst. Winamp zaś pozwala nie tylko odtwarzać utwory, ale też układać z nich playlisty.
Idąc dalej, możemy dotrzeć do następnych, coraz bardziej szczegółowych funkcji danego programu. Przypominają one więc coś w rodzaju drzewka, które pozwala nam niejako „rozłożyć daną aplikację na części”.
Zastanawiasz się pewnie, na jak drobne części możemy w ten sposób dzielić programy. Innymi słowy, czy dojdziemy wreszci do takiego elementu, który nie da się rozdzielić na mniejsze. Spieszę z odpowiedzią, iż oczywiście tak – w przypadku Notatnika byliśmy zresztą bardzo blisko.
Zastanawiasz się pewnie, na jak drobne części możemy w ten sposób dzielić programy. Innymi słowy, czy dojdziemy wreszci do takiego elementu, który nie da się rozdzielić na mniejsze. Spieszę z odpowiedzią, iż oczywiście tak – w przypadku Notatnika byliśmy zresztą bardzo blisko.
Czynność zatytułowana Otwieranie plików wydaje się być już jasno określona. Kiedy wybieramy z menu Plik programu pozycję Otwórz, Notatnik robi kilka rzeczy: najpierw pokazuje nam okno wyboru pliku. Gdy już zdecydujemy się na jakiś, pyta nas, czy chcemy zachować zmiany w już otwartym dokumencie (jeżeli jakiekolwiek zmiany rzeczywiście poczyniliśmy). W przypadku, gdy je zapiszemy w innym pliku lub odrzucimy, program przystąpi do odczytania zawartości żądanego przez nas dokumentu i wyświetli go na ekranie. Proste, prawda? Przedstawiona powyżej charakterystyka czynności otwierania pliku posiada kilka znaczących cech:
* określa dokładnie kolejne kroki wykonywane przez program
* wskazuje różne możliwe warianty sytuacji i dla każdego z nich przewiduje odpowiednią reakcję
Pozwalają one nazwać niniejszy opis algorytmem.
Kod: |
DEFINICJA
Algorytm to jednoznacznie określony sposób, w jaki program komputerowy realizuje jakąś elementarną czynność.
|
Jest to bardzo ważne pojęcie. Myśl o algorytmie jako o czymś w rodzaju przepisu albo instrukcji, która „mówi” aplikacji, co ma zrobić gdy napotka taką czy inną sytuację. Dzięki swoim algorytmom programy wiedzą co zrobić po naciśnięciu przycisku myszki, jak zapisać, otworzyć czy wydrukować plik, jak wyświetlić poprawnie stronę WWW, jak odtworzyć utwór w formacie MP3, jak rozpakować archiwum ZIP i ogólnie – jak wykonywać zadania, do których zostały stworzone.
Kod: |
UWAGA
Jeśli nie podoba ci się, iż cały czas mówimy o programach użytkowych zamiast o grach, to wiedz, że gry także działają w oparciu o algorytmy. Najczęściej są one nawet znacznie bardziej skomplikowane od tych występujących w używanych na co dzień aplikacjach. Czyż nie łatwiej narysować prostą tabelkę z liczbami niż skomplikowaną scenę trójwymiarową? :)
|
Z tego właśnie powodu wymyślanie algorytmów jest ważną częścią pracy twórcy programów, czyli programisty. Właśnie tą drogą koder określa sposób działania („zachowanie”) pisanego programu.
Podsumujmy: w każdej aplikacji możemy wskazać wykonywane przez nią czynności, które z kolei składają się mniejszych etapów, a te jeszcze z mniejszych itd. Zadania te realizowane są poprzez algorytmy, czyli przepisy określone przez programistów – twórców programów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|